لیلی رحمانی | شهرآرانیوز؛ حمل ونقل عمومی به عنوان یکی از الزامات زندگی امروز نیازمند تجهیزات و ورود فناوریهای نوین برای تسهیل و تسریع رفت وآمد است. قطارشهری نیز یکی از مصداقهای حمل ونقل در کلان شهرهاست که یکی از اولویتهای تردد پاک محسوب میشود، به ویژه اینکه رفته رفته با بزرگ و بزرگتر شدن شهرها، برای مدیران شهری چارهای جز سرمایه گذاری بر روی مگاپروژههایی همچون قطارشهری وجود نخواهد داشت.
در مشهد نیز به عنوان شهر پیشتاز در کلان شهرها در عرصه قطارشهری، از سالها قبل برای دست یافتن به حمل ونقل پاک، تلاش ویژهای آغاز شده بود و تاکنون ۲ خط از خطوط قطارشهری مشهد راه اندازی شده و خط سوم نیز در میانه راه عملیات عمرانی است و این در حالی است که به گفته مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد، تلاشهایی برای آغاز عملیات عمرانی خط ۴ نیز آغاز شده است.
فاصله از دیگر رقبا
کیانوش کیامرز در گفتگو با شهرآرا درباره آخرین وضعیت اجرای پروژههای قطارشهری در کلان شهر مشهد گفت: شهر مشهد اکنون با داشتن ۲ خط فعال و آغاز به کار خط ٣، پس از تهران، در میان دیگرکلان شهرهای کشور پیشگام است و این در حالی است که شروع به کار احداث خطوط قطارشهری در تمامی شهرها هم زمان و از ابتدای دهه ٧٠ بوده است.
وی همچنین در مورد خط ٣ قطارشهری نیز گفت: ۳ قرارداد برای این خط با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد شده است. این قراردادها شامل قرارداد حفاری ۲۸.۵ کیلومتری و ۲قرارداد راه اندازی ۵.۲ کیلومتری از پایانه امامرضا (ع) تا میدان شهداست که در قالب یک قرارداد در حال پیگیری است.
پایان خط ۳ تا سال ۱۴۰۰
او ادامه داد: ١٧ کیلومتر حفاری ذیل قرارداد اول انجام شده و همچنین از قرارداد دوم نیز ٣٥ درصد مشمول پیشرفت شده است. زمان بندی ما نیز برای اتمام این خط تا سال ١٤٠٠ است.
به گفته کیامرز برآورد مالی خط ٣ قطارشهری مشهد ٣٥٠٠ میلیارد تومان بوده و همچنین تأمین مالی نیز به عنوان مهمترین چالش این پروژه مطرح است که شامل مشکلاتی، چون خریدهای خارجی و افزایش قیمت هاست.
کیامرز اضافه کرد: چالشهای دیگری، چون فرونشست خاک و... نیز از جمله مسائلی بوده که همیشه با آن دست وپنجه نرم کرده ایم. هرچند به واسطه تجربیات خطوط ١ و ٢ این مسائل به راحتی حل شدنی است.
آغاز حفاری خط ۴، از سال آینده
او در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده درباره خط ٤ نیز اظهار کرد: قرارداد این خط نیز با قرارگاه خاتم الانبیا بسته شده و از اوایل سال ١٤٠٠ حفاریهای این خط به طول ١٧ کیلومتر انجام خواهد شد.
مدیرعامل قطارشهری مشهد افزود: زمین مربوط به احداث این پروژه نیز تحویل شده و اقداماتی، چون احداث شفت (مهیا کردن تونلی برای حفاری به عمق ٢٠ کیلومتر در عمق زمین) در حال پیگیری است و برآورد مالی خط ٤ نیز ١١ هزار میلیارد تومان است.
وی گفت: باوجود تمام مشکلات پیش رو و چندبرابر شدن هزینه ساخت هر کیلومتر از مسیر قطارشهری، این پروژه همچنان با سرعت مناسبی در حال عبور از مشکلات است.